Strona główna ciało i dusza Smartfon – instrukcja slow (u)życia.  Jak spędzać mniej czasu z telefonem?
Mniej czasu z telefonem - jak to zrobić?

Smartfon – instrukcja slow (u)życia.  Jak spędzać mniej czasu z telefonem?

przez Diana
Jak inteligentnie korzystać z technologii? Jak nie spędzać mniej czasu z telefonem i ze wzrokiem wbitym w ekran? Czy to Ty panujesz nad smartfonem, czy smartfon nad Tobą? Czy pomyślałaś właśnie, że te pytania Cię nie dotyczą? Przeczytaj dalej, i przekonaj się, czy aby na pewno. Możesz się zdziwić, ale też możesz zacząć reagować.

 

Czy zdarza Ci się sięgać po telefon w czasie spotkania ze znajomymi żeby sprawdzić FB, odpisać na wiadomość, czy opublikować zdjęcie na Instagramie? Czy oglądając swój ulubiony serial z chłopakiem, równocześnie sprawdzasz nowości w sklepie online? Lub w czasie spaceru przeglądasz newsy? Brzmi znajomo? Czytaj dalej!

 

Rozproszeni

Większość z nas reaguje na każde piknięcie telefonu. Ma to poważne skutki dla naszego poziomu koncentracji. Wpływa negatywnie nie tylko na naszą pracę zawodową (często przerywamy rozpoczętą czynność, powrót do jej wykonywania i ponowne skupienie się zajmuje dużo czasu), ale także relacje osobiste (skutkuje to płytszymi relacjami) i jakość odpoczynku. Spada nasza wydajność, skupienie, a także ogólne zadowolenie.

 

Przywiązani

Najczęściej pierwszą rzeczą, po którą sięgamy rano (i ostatnią, którą widzimy przed zaśnięciem) jest telefon (smartfon). Nie ruszamy się bez niego dosłownie nigdzie – na zakupy do sklepu za rogiem, na spacer, bierzemy go nawet ze sobą do toalety… A gdy okaże się, że przypadkiem został w domu, pojawia się stan niepokoju, a czasem także silne stany lękowe.

 

Chorzy

Zbyt długie korzystanie z telefonu wpływa negatywnie na nasze zdrowie – ciągłe pochylanie głowy ma fatalny wpływ na naszą szyję. Wpatrywanie się w ekran przed snem powoduje zaburzenia w wytwarzaniu melatoniny, co powoduje problemy z zasypianiem, gorszą jakość snu, zwiększa poczucie ciągłego zmęczenia.

 

Zbyt długie korzystanie z telefonu wpływa negatywnie na nasze zdrowie

 

Zbyt dużo

Każda z nas sam musi sobie zadać pytanie, czy nie czas na zmiany w sposobie korzystania ze smartfona. Czy powinnam ograniczyć czas spędzony z telefonem? W ocenie tego czasu pomocne będą aplikacje, które dobitnie pokażą Ci, jak często sięgasz po telefon. Zwróć także sama uwagę ile czasu spędzasz na przeglądaniu portali społecznościowych, ile czasu zajmuje Ci powrót do pisanego właśnie maila, po oderwaniu się do telefonu.

 

Czas na zmiany

Jeśli uznasz, że swój wolny czas możesz spożytkować lepiej, poniżej znajdziesz kilka pomysłów na uwolnienie się od telefonu. Znajdź odpowiednie dla siebie, które będą najlepiej pasowały do Twoich potrzeb. Eksperymentuj, obserwuj nowe nawyki, sprawdź, czy widzisz korzyści i czy żyje Ci się lepiej bez telefonu w ręce.

 

Mniej czasu z telefonem. Jak to zrobić?

  1. Telefon ma Ci służyć pomocą, staraj się korzystać z niego z takim nastawieniem. Sprawdzaj czas, jaki spędzasz na przeglądaniu portali społecznościowych, czytaniu artykułów w sieci, czy na grach online.
  2. Zaplanuj w ciągu dnia czas bez telefonu i odkładaj go wtedy daleko od siebie, a nawet wyłącz głos. W pracy możesz czasowo wyłączać połączenie z internetem.
  3. Zrezygnuj z korzystania z telefonu na krótko przed pójściem spać.
  4. Wyjdź z domu bez telefonu: na siłownię, do sklepu, na spacer. Wtedy, gdy możesz się bez niego obyć, nie czekasz na ważny telefon, lub gdy wychodzisz z domu tylko na chwilę.
  5. Kiedy spędzasz czas z najbliższymi osobami, nie kładź telefonu w zasięgu ręki.
  6. Ogranicz ilość używanych aplikacji. Tak, są użyteczne, ale za każdym razem, by ich użyć, sięgasz po telefon. A wtedy sprawdzasz też Tweetera, pocztę, nowe powiadomienia…
  7. Najlepiej w ogóle nie używaj telefonu w czasie spotkań. Nieważne, czy są to spotkania służbowe, czy kawa z przyjaciółką. Jest to oznaka braku szacunku.
  8. Zamiast używać komunikatorów, staraj się po prostu zadzwonić lub z kimś spotkać. To znacznie bardziej efektywne formy komunikacji, które powodują mniej nieporozumień i budują głębszą relację. Dzięki temu spędzisz mniej czasu z telefonem. 

Jeśli zainteresował Cie ten temat, koniecznie przeczytaj także o >> mindfulness, czyli o uważnym życiu (dla początkujących).

 

Smartfon - jak się od niego uwolnić

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Ta strona używa plików cookies. OK Dowiedz się więcej