Strona g艂贸wna cia艂o i dusza Medytacja na zmniejszenie stresu
medytacja zmniejsza stres

Medytacja na zmniejszenie stresu

przez Diana

Dzi艣 na blogu mamy go艣cia 馃檪 Ela Rogulska z bloga jakmedytowac.pl pisze o medytacji jako 艣wietnym sposobie an zmniejszenie stresu.

W dzisiejszym 艣wiecie stres jest obecny niemal wsz臋dzie – w pracy, w szkole, w domu. Jak sobie z nim radzi膰? Jakie s膮 korzy艣ci z medytacji i czy skutecznie redukuje stres?


Stres to niepok贸j zwi膮zany z obaw膮, 偶e nie b臋dziemy umieli podo艂a膰 sytuacji, z kt贸r膮 mamy do czynienia. Czasami nasz strach jest zupe艂nie nieadekwatny do sytuacji. Jednak to nie ma znaczenia, nasze cia艂o reaguje na nasze my艣li i uruchamia reakcj臋 walki/ucieczki, nawet gdy realnie nic nam nie grozi. 

Pojedyncza reakcja stresowa nie jest szkodliwa i mo偶e by膰 nawet motywuj膮ca, jednak gdy stresu jest za du偶o, negatywnie wp艂ywa na nasze zdrowie. Nasz organizm nie ma mo偶liwo艣ci odpoczynku i regeneracji. D艂ugotrwa艂y stres powoduje przewlek艂e zm臋czenie, k艂opoty ze snem, problemy z trawieniem oraz os艂abia uk艂ad odporno艣ciowy. Ka偶dy organizm reaguje nieco inaczej i ka偶dy mo偶e odczuwa膰 inne objawy stresu. 

Jak medytacja dzia艂a na stres

Czy medytacja mo偶e pom贸c nam zredukowa膰 stres? Oto co robi medytacja:

  • Medytacja pomaga nam uzyska膰 klarowno艣膰 umys艂u i spok贸j. Ogromna ilo艣膰 stresu spowodowana jest przed wyolbrzymianie problem贸w i wyobra偶anie sobie najgorszych scenariuszy. Medytacja pomaga nam zatrzyma膰 kreowanie ich w swojej g艂owie i utrzyma膰 kontakt z rzeczywisto艣ci膮. W konsekwencji nie tracimy energii na wyobra偶anie sobie tego, co najgorszego mo偶e si臋 sta膰, ale co mo偶emy w tej sytuacji najlepszego zrobi膰. Jak mo偶emy najlepiej zareagowa膰 w tym momencie? Dzi臋ki spokojnemu umys艂owi mo偶emy reagowa膰 z wi臋kszym wdzi臋kiem i spokojem na r贸偶ne sytuacje 偶yciowe. 
  • Medytacja pomaga nam szybciej wypracowywa膰 rozwi膮zania i zwi臋ksza nasze zasoby. Jak wykaza艂y badania, nasz m贸zg jest plastyczny – oznacza to, 偶e mo偶emy na niego wp艂ywa膰 i rozwija膰 przydatne dla nas partie m贸zgu. Poprzez medytacj臋 trenujemy sw贸j umys艂, dzi臋ki czemu my艣limy sprawniej i efektywniej. Medytacja jest jak si艂ownia dla naszego m贸zgu. Mo偶emy praktykowa膰 koncentracje lub relaksacje i dzi臋ki temu 艂atwiej osi膮ga膰 te stany w naszym codziennym 偶yciu. 
  • Medytacja pomaga uzyska膰 stan relaksu i regeneracji. To w艂a艣nie wtedy nasze cia艂o mo偶e odpocz膮膰, rozlu藕ni膰 napi臋cie, wzmacnia si臋 tak偶e uk艂ad odporno艣ciowy i zachodzi wiele pozytywnych zmian w organizmie. 
  • Medytacja np. mindfulness wzmacnia odporno艣膰 na stres i pomaga zmieni膰 nam stopniowo nasze reakcje na stresuj膮ce bod藕ce. 



Bardzo polecam poni偶sz膮 medytacj臋, kt贸ra pomaga do艣wiadczy膰 g艂臋bokiego relaksu i pomaga wzmocni膰 odporno艣膰 na stres. 



Wp艂yw medytacji na stres

Nie da si臋 unikn膮膰 stresuj膮cych sytuacji w 偶yciu, w艂a艣ciwie to im bardziej chcemy ich unikn膮膰 i bronimy si臋 przed nimi, tym wi臋cej ich do艣wiadczamy. Codzienne 偶ycie mo偶e by膰 pe艂ne mniejszych i wi臋kszych zdarze艅, kt贸re wywo艂uj膮 u nas stres. Dlatego, zamiast walczy膰 z rzeczywisto艣ci膮, mo偶emy wzi膮膰 nasze zdrowie i dobre samopoczucie w swoje r臋ce i nauczy膰 si臋 jak medytowa膰. Nie mo偶emy zmieni膰 sytuacji zewn臋trznych, ale mo偶emy zmieni膰 nasz膮 reakcj臋 na nie.

Medytacja pomaga nam uwra偶liwi膰 si臋 na to, co dzieje si臋 w naszym ciele i umy艣le. Pomaga nam zauwa偶y膰 stresuj膮ce my艣li, kiedy jeszcze nie przej臋艂y one nad nami kontroli. Dzi臋ki temu mamy wi臋cej przestrzeni na wybranie odpowiedniego dzia艂ania i najlepszej reakcji. 

Je偶eli kto艣 zacznie si臋 np. z nami k艂贸ci膰, zamiast reagowa膰 gniewem, mo偶emy zauwa偶y膰 w sobie pojawiaj膮ce si臋 napi臋cie i obiektywniej popatrze膰 na bie偶膮c膮 sytuacj臋. Dzi臋ki skierowaniu swojej uwagi na my艣li i emocje mo偶emy zdecydowa膰, w jakim kierunku chcemy, aby potoczy艂a si臋 ta sytuacja. Zamiast si臋 k艂贸ci膰 i da膰 si臋 ponie艣膰 emocjom, mo偶emy zareagowa膰 w spos贸b bardziej 偶yczliwy i empatyczny. Sama intencja zareagowania w spos贸b korzystniejszy dla nas, jak i innych, mo偶e przynie艣膰 du偶o pozytywnych rezultat贸w.


Mniej stresu dzi臋ki medytacji

Medytacja nie spowoduje, 偶e w naszym 偶yciu nie b臋d膮 pojawia艂y si臋 stresuj膮ce sytuacje. Jednak mo偶emy zmieni膰 swoje podej艣cie i dzi臋ki temu reagowa膰 w korzystniejszy spos贸b. Medytacja pomaga nam by膰 bardziej 艣wiadomym swoich my艣li, rozwija inteligencj臋 emocjonaln膮 i zwi臋ksza 艣wiadomo艣膰 naszego cia艂a. Pomaga zachowa膰 spok贸j i zwi臋ksza zasoby naszego umys艂u, dlatego mo偶emy lepiej radzi膰 sobie z r贸偶nymi trudnymi sytuacjami. 

Im cz臋艣ciej medytujemy, tym wi臋cej odczuwamy korzy艣ci z medytacji. Regularna praktyka potrafi na trwa艂e zwi臋kszy膰 nasz膮 odporno艣膰 na stres. Je偶eli chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej jak zacz膮膰 swoj膮 przygod臋 z medytacj膮 i jak膮 technik臋 medytacji wybra膰 zapraszam na mojego bloga.

Ela Rogalska 

jakmedytowac.pl

Przeczytaj tak偶e

Dodaj komentarz

Ta strona u偶ywa plik贸w cookies. OK Dowiedz si臋 wi臋cej