Strona główna ciało i dusza Przewlekły stan zapalny – co powinnaś o nim wiedzieć?

Przewlekły stan zapalny – co powinnaś o nim wiedzieć?

przez Diana
Jeśli jeszcze nie słyszałaś o przewlekłym stanie zapalnym, nie wiesz co go powoduje i jak mu zapobiegać, koniecznie przeczytaj poniższy wpis. Dowiedz się także czegoś więcej o diecie przeciwzapalnej!

 

Czym jest przewlekły stan zapalny?

Generalnie stan zapalny jest dla naszego organizmu korzystny. Jest to forma obrony organizmu przed szkodliwymi i chorobotwórczymi czynnikami. Gdy odkryje zagrożenie, organizm walczy z  bakteriami i wirusami za pomocą komórek immunologicznych. Rozwija się wtedy stan zapalny. Dochodzi do rozszerzenia naczyń, zwiększenia ukrwienia zaatakowanej tkanki i przepuszczalności naczyń, dzięki czemu do zaatakowanej tkanki mogą dostać się np. przeciwciała. Dlatego stan zapalny jest dla nas korzystny. Problemem jest jednak przewlekłe zapalenie, które trwa bardzo długo i nie ustępuje. Przewlekłe zapalenie ma wiele cech ostrego zapalenia i zwykle jest trwałe, co prowadzi do degeneracji tkanek. Dodatkowo zazwyczaj ma charakter utajony, jego symptomy nie są swoiste i jest ciężkie do zdiagnozowania.

 

Symptomy przewlekłego stanu zapalnego

  • ciągłe zmęczenie bez wyraźnej przyczyny
  • bóle głowy
  • problemy ze snem
  • problemy skórne, łupież
  • zmniejszone libido
  • nieregularne miesiączki
  • problemy trawienne
  • częste infekcje i przeziębienia

 

Jak powstaje przewlekłe zapalenie?

Jednym ze źródeł stanów zapalnych mogą być uszkodzone cząsteczki i komórki naszego organizmu, których wraz z wiekiem jest coraz więcej. Uszkodzone oranelle (części komórek), wolne rodniki, metabolity, kwasy tłuszczowe, kryształy moczanów, ceramidy i inne cząsteczki, odbierane są przez nasz system odpornościowy jako sygnały “zagrożenia” i inicjują reakcje immunologiczne, które są niezbędne do naprawy fizjologicznej. Jednak wraz ze wzrostem ilości czynników powodujących reakcję organizmu, reakcje na niebezpieczeństwo mogą stać się chroniczne.

Drugim źródłem zapaleń mogą być szkodliwe produkty wytwarzane przez mikroby żyjące w naszym organizmie, takie jak mikroflora jelitowa, które mogą przedostawać się do otaczających tkanek i układu krążenia.

Kiedy system immunologiczny nie radzi sobie z obciążeniem takimi czynnikami, rozwija się przewlekły stan zapalny. Kiedy w komórkach powstaje zbyt dużo wolnych rodników, organizm nie daje sobie z nimi rady. A do powstawania wolnych rodników przyczynia się zła dieta, stres czy brak aktywności fizycznej.

 

Co może pomóc?

Antyoksydanty są w stanie obronić komórki przed uszkodzeniami, które powodują wolne rodniki. Niewielką ich część nasz organizm jest w stanie wyprodukować, jednak tylko do pewnego wieku… później jesteśmy już zdani tylko na antyoksydanty dostarczane wraz z pożywieniem. Ale do tego, by zostały uwolnione, potrzebny jest jeszcze jeden czynnik – dobroczynne bakterie w naszym układzie pokarmowym.

 

O zdrową florę jelitową najskuteczniej zadbasz, odpowiednio się odżywiając.

 

Odpowiednio, czyli jak? Jedz dużo warzyw, zrezygnuj z przetworzonego jedzenia. Zamiast smażenia i grillowania – wybierz pieczenie i gotowanie w niskiej temperaturze, jednak jedz jak najwięcej warzyw w postaci surowej.

Ogranicz także cukier i uważa na produkty cukropodobne (białe pieczywo i inne produkty mączne, makaron, biały ryż). Mięso jedz także z umiarem (np. 2-3 razy w tygodniu).

Jeśli jeszcze tego nie robisz, zacznij dostarczać (najlepiej codziennie) dobre bakterie w formie probiotyków i synbiotyków. Obecnie większość z nas ma ubogą florę jelitową, dlatego dodatkowe wspomaganie flory nikomu nie zaszkodzi. Nawet, jeśli nie cierpisz na przewlekły stan zapalny.

 

10 przykazań zdrowej flory jelitowej

 

Źródła:

  1. Chronic Inflammation (Inflammaging) and Its Potential Contribution to Age-Associated Diseases, Claudio Franceschi Judith Campisi, The Journals of Gerontology: Series A, Volume 69, Issue Suppl_1, 1 June 2014, Pages S4–S9,
  2. The network and the remodeling theories of aging: historical background and new perspectives, Franceschi C., Valensin S., Bonafè M. et al., Exp Gerontol, 2000
  3. The aging gut microbiota: new perspectives, Biagi E., Candela M., Franceschi C., Brigidi P., Ageing Res Rev, 2011
  4. Food Pharmacy. Opowieść o jelitach i dobrych bakteriach zalecana wszystkim, którzy chcą trafić przez żołądek do… zdrowego życia. Tej książki nie da się przedawkować!, Lina Nertby Aurell i Mia Clase, lipiec 2016

 

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Ta strona używa plików cookies. OK Dowiedz się więcej