Strona główna ciało i dusza Suplementy diety – po co, kiedy i jak je stosować
Suplementy diety które sama stosuję

Suplementy diety – po co, kiedy i jak je stosować

przez Diana

Odpowiednio zbilansowana i zróżnicowana dieta, bogata w warzywa i owoce, powinna w zaspokajać zapotrzebowanie naszego organizmu na witaminy i minerały. Jednak zasady prawidłowego żywienia z różnych przyczyn nie są przestrzegane. Mogą pojawiać się także inne powody, by sięgnąć po wsparcie w postaci suplementów diety. Dlatego suplementacja jest obecnie tak popularna i często zalecana.

 

W dzisiejszych czasach jesteśmy narażeni na działanie wielu szkodliwych czynników zewnętrznych. Stres, siedzący tryb życia, niewłaściwa, zubożała w składniki odżywcze i witaminy dieta – to wszystko powoduje, że chętnie sięgamy po suplementy diety. Dzięki suplementom możemy wspomóc nasz organizm i umożliwić mu prawidłowe funkcjonowanie. 

Pamiętaj jednak, że te preparaty mają jedynie wspomóc organizm i nigdy nie zastąpią zrównoważonej, zdrowej diety! 


Suplementy diety – korzyści

Suplementy diety uzupełniają naszą dietę o niezbędne składniki mineralne i witaminy, lub o korzystne dla organizmu składniki roślinne. Mają one na celu i.in. odżywienie ciała, dodanie sił, poprawę koncentracji, przyspieszenia przemiany materii, poprawę stanu włosów, skóry i paznokci, czy ochronę przed stresem. 

Zapobieganie niedoborom składników odżywczych w organizmie zmniejsza ryzyko powstania niektórych chorób, w tym przewlekłych. Niedobór jakiegokolwiek składnika mineralnego lub niezbędnych witamin może doprowadzić do zmian morfologicznych lub fizjologicznych. Te z kolei pogarszają funkcjonowanie organizmu, zmniejszają odporności na stres, czy zwiększają wrażliwości na szkodliwe działanie innych czynników środowiskowych. Zaburzają wzrost i rozwój (np. u dzieci) lub skracają długości życia. 

Zgodnie z definicją suplementy diety to środki spożywcze, których celem jest uzupełnienie normalnej diety, będące skoncentrowanymi źródłami witamin lub składników mineralnych, lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy, lub inny fizjologiczny (…).

Suplementy diety Vitter Pure
Suplementy diety Vitter Pure


Działanie niepożądane 

Jednak z drugiej strony nieprawidłowe przyjmowanie suplementów niesie ze sobą także ryzyko:

• przedawkowania 

• stosowania ich w niewystarczających ilościach

• interakcji między lekami a suplementami

• wpływu na wyniki badań diagnostycznych

• przeciwwskazań przy niektórych chorobach.



Witaminy i składniki mineralne powinny być przyjmowane w określonych proporcjach. W przeciwnym razie możesz doprowadzić do ich przedawkowania, które powoduje negatywne skutki uboczne. Dzieje się tak, kiedy stosowanie ich nie ma uzasadnienia z żywieniowego punktu widzenia lub przyjmowane dawki są zbyt duże. Na przykład przedawkowanie witaminy A może powodować wady rozwoju płodu. Miedź w dużych dawkach uszkadza wątrobę, a fluor powoduje fluorozę. Żelazo odkłada się w trzustce, wątrobie powodując negatywne skutki zdrowotne. 

Pamiętaj, że nie tylko suplementy diety są wzbogacane o witaminy i minerały. Obecnie może to dotyczyć także żywności funkcjonalnej, napojów, wód smakowych itp.  

Kilka ważnych zasad, które powinnaś znać:

  • wapń przyjmuj wraz z magnezem, ponieważ wówczas dochodzi do wzajemnego uzupełniania się tych substancji, 
  • witaminy z grupy B stosuj kompleksowo, ponieważ uzupełniają się wzajemnie i przeciwnie możesz doprowadzić do zachwiania równowagi między tymi składnikami, 
  • preparaty żelaza mogą utrudniać wchłanianie cynku, 
  • zbyt duże dawki żelaza utrudniają wchłanianie witaminy E.


Suplementy diety, które sama stosuję

Ja używam suplementów, ale raczej okresowo niż stale. Najczęściej są to suplementy zalecone lub przepisane przez lekarza. Na przykład w okresie niedoboru żelaza, w czasie ciąży (wtedy suplementacja jest naprawdę intensywna), czy w czasie infekcji lub osłabienia organizmu.

W okresie jesieni częściej sięgam po witaminę C i D, a w okresie wysokiego zanieczyszczenia powietrza dodatkowo po witaminy A i E. Staram się także przyjmować co jakiś czas prebiotyki lub probiotyki. Z mniejszą intensywnością uzupełniam dietę o minerały, jak selen, żelazo czy magnez. 

Szukam też bardziej naturalnych sposobów na “suplementację”. Staram się przyjmować suplementy bez wypełniaczy i pochodzenia naturalnego. Lubię dodatki do koktajli, jak chlorella, spirulina czy zielony jęczmień. I pyłek pszczeli, który w okresie wiosenno-jesiennym dostarcza mi m.in. wielu cennych minerałów i witamin, a do tego jest w pełni naturalny.



P.S. Jestem ciekawa jakie jest Wasze zdanie na temat suplementacji i czy stosujecie jakieś suplementy? 


Źródła:

Suplementy diety-  korzyści i działania niepożądane, Marzena Mieszkowska, Ewa Michota-Katulska
Bojarowicz H, Dźwigulska P. Suplementy diety. Część II. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie. 

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Ta strona używa plików cookies. OK Dowiedz się więcej